onsdag 11. mai 2016

Signaturrett for Toscana


BRUSCHETTA


En rett fremfor noen fra Italia er kjent for de fleste; Bruschetta (uttales Brusketta) av tomat, olje, basilikum og evt hvitløk. De aller fleste har smakt den og ganske mange har sikkert laget den også. Og de har nok sin egen variant, som vi også har. Her skal dere få den enkle oppskriften på min Bruschetta altså av tomatfyllet oppå en ristet skive av loff eller annet brød. Du kan også riste skiver i ovn med olje på og skrape et hvitløksfedd over etterpå.

Bruschetta ala Terrazza
Som bildene viser så starter jeg med å ha en god olje i en bolle. Så hakker jeg hvitløk (fint) og blander i oljen med litt salt og pepper. Ikke alle har hvitløk i så det finner du ut av selv om du liker. Så finhakker jeg fersk Basilikum og rører oppi blandingen.
Den store forskjellen ligger i tomatene som vi får kjøpt her i Italia. De er søte og gode og gjør hele susen i blandingen. Jeg fjerner innmaten og strimler/hakker opp tomatkjøttet og blander sammen med det øvrige. Hvis du bruker hele tomaten vil steinene i innmaten bli med og vesken gjøre blandingen flytende. Det liker ikke jeg så derfor fjerner jeg innmaten.

Nå bestemmer du selv hvor mye olje og evt krydder du vil ha i blandingen - smak deg frem. Du kan ikke gjøre så mye feil så det er bare å sette i gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar