fredag 13. mai 2016

Å bo i en gammel landsby - Montemagno


I dag har jeg lest at denne landsbyen har sin historie helt tilbake til 1400-tallet. Tenk at vi går i de samme gatene som folk har vandret for masse hundre og tusenvis av år siden! Nederst i landsbyen er det noen stier som er som bakgater og de ser ut som de har vært slik bestandig. Tenk om hester og folk har klampet opp disse skråningene i rustninger og med våpen, for det må jo være en grunn til muren ved inngangen til landsbyen.


Når jeg i dag har gjort en kattevask foran den kommende helg og ungdommene som kommer på lørdag, tenkte jeg mye på hvor bortskjemte vi er til daglig hjemme i vårt eget land. Her er livet noe enklere og leiligheten her bærer preg av fordums innredning. Det som er mest forbausende er at alt ser rimelig gammelt og trasig ut fra utsiden. Men inni og bak murer er det fine små hager og pene leiligheter - i alle fall i noen hus. Nå har vi leid flere ganger av unge folk og de leier ut sine besteforeldre sine hus som de enda eier her oppe i landsbyen. De er jo ikke akkurat pusset opp etter ny standard og det har sin sjarm å få et innblikk i dette livet bak de grå og brune gamle murene. Det er ofte helt annerledes enn det ser ut for utenfra.

Her er et par utsnitt fra stua. Jeg bare minner om at jeg driver ikke å rydder hele tiden her nede, så det er slik det er. Det er en kunst å slappe av på "ryddegenet" og bare la ting være som de er.... Det er en god øvelse for meg! Men å vandre på bare føtter på kalde (-og skitne!) fliser er ikke mulig, så det første jeg gjør her nede er å kjøpe oss et par billige tøfler :-) Er jeg ikke flink?


Oppvarming er et kapittel for seg. Sissel forteller at folk har det kaldt om vinteren og kler på seg inne. Det er dyrt å bruke gass til oppvarming av radiatorene. Disse slås ofte av i april og tas ikke i bruk igjen før langt ut i sept/okt. Men vi syns det har vært kaldt noen dager her og har brukt gass til oppvarming litt på morgenen og på kveldene. Da ble det betraktelig koseligere med en gang. Det er forresten store peiser både i stua og kjøkken og en gang måtte de jo bli brukt til oppvarming - sikkert før det ble innstallert gass.

Peis i stua
Peis i kjøkkenet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar