mandag 9. mai 2016

Ferie uten MÅ-er hele tiden...


Fra kjøkkenbordet vårt i Terrazza
Hva er det som er så fint med ferie i Italia? Alle har sikkert sine egne opplevelser på hva som er den ultimate ferie for seg. Vi kommer stadig tilbake til det enkle livet i en liten landsby i Toscana. Og det kan vi takke et norsk ektepar for, som forlot Tromsø for mange år siden og etablerte SiToscana her nede. Gjennom dem fant vi vår lille landsby og nå har vi bodd i flere av husene her i Montemagno. Vi kommer innenfor de tykke murene og helt inn i hverdagslivet. Det blir aldri kjedelig og vi skjønner ikke alt, men pytt, pytt. Da må vi ha et avslappet forhold til at vi møter en annen kultur enn vår når det gjelder mange ting. Kan nevne noen eksempler på hva hverdagslivet her nede gir oss:

  • Det er deilig å senke skuldrene å la være å stresse mht renhold
  • Jeg skjønner ikke systemet med sortering av avfall og det blåser jeg i
  • Jeg tåler kjølige rom på en helt annen måte enn hjemme
  • Måltidsrytmen er vanskelig å adoptere, men etter en stund så tilpasser vi oss
  • Folkene her i landsbyen er utrolig søte og hjelpsomme, man blir blide i hjertet av å være her
  • Langt borte fra det norske "folkesnakket" om alt og alle er en velsignelse
  • Maten er ikke som vi er vant til og det er spennende og lærerikt
  • Vi prøver noe nytt hele tiden og det har "gamle hjerner" godt av 
  • Tiden går saktere når man gjør nye ting som hjernen ikke er vant til
  • Vi legger bort klokka for kirkeklokkene holder oss oppdaterte
  • Det er gamle og nedslitte møbler i husene vi bor i og vi har godt av det
  • Det er heller ingen hensikt og ergre seg over bagateller (som gamle møbler, uvant mat mm) 
  • Vi leser nyheter på iPaden og hjemme er langt borte som vi ikke kan gjøre noe med
  • Vi får med oss meldinger/FB men det er mye koseligere å lese en bok
  • Jeg lurer hver gang på om jeg skal legge ut noe herfra på digitale medier......skryt?
  • Og så blåser jeg i det, de som er mine venner syns det er hyggelig og de andre bryr jeg meg ikke om
  • Og sånn går nu dagan her i vår lille landsby..........

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar