onsdag 15. april 2015

Krystallsyken

Da har jeg fått oppleve det også; krystallsyken. Jeg har hørt om dette fenomenet, men siden jeg ikke er spesielt opptatt av sykdommer så har jeg ikke satt meg noe inn i hva det er for noe. Før nå - da ble jeg nødt. Startet dagen midt i forrige uke med å omtrent tryne ut av dusjen da jeg skulle ta opp håndkle av gulvet. Og siden så svimlet hele verden rundt straks jeg bøyde meg til en side - uansett vei. Jeg er vel vant med bilsyke og sjøsyke og tenkte jo først på at nå er det kanskje blodtrykket som fyker i været. Men litt merkelig var det jo....

Å måtte sette seg ned å ta det med ro er ikke lett for en person som meg. Jeg vet også at stress over lang tid kan disponere for mye rart. Men en ting er å vite det - noe annet er det å evne å gjøre noe med det... Og der stiller jeg dårligst i klassen!

I helga var det da min søster som tilfeldig sa at det kanskje er krystallsyken som har angrepet meg. Og da var jo ikke veien lang til å sjekke det nærmere ut, og jo - her stemte alt.

Hva er krystallsyken?Krystallsyken er en lidelse som skyldes en ufarlig tilstand i balanseorganet i innerøret. Tilstanden medfører akutt svimmelhet som ofte utløses av hodebevegelser eller skifte fra liggende til oppreist stilling. Krystallsyken er ikke farlig, men kan oppleves som svært ubehagelig. Lidelsen kan ramme i alle aldre, men er hyppigere i alderen 50-70 år.

En tur innom legen og naprapat bekreftet det hele og betimelig nok så syntes jeg at jeg allerede var bedre nå over helgen. Har fått behandling og skal nå prøve å se om dette går over. Sykemelding
gidder jeg ikke, men jeg ser jo samtidig at en "svimling" på jobb kan jo være påkjenning. Det går bra
frem til lunsj og så siger "sjøsyka" innover dama. Nå er jo hjertetrøbbel og hjerneslag mye værre og dermed så synes jo jeg at jeg har fått en "snill" sykdom.

Så nå er det bare å øve seg -meg, på å roe ned...... Et sitat til slutt:

             "Slutt å bekymre deg for helsen. Den forsvinner av seg selv."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar