søndag 16. februar 2014

Rognkaviar er digg!

I går var jeg så heldig å få 4 fine rogn hos min kjære svoger. Da var det bare å brette opp ermene å lage ordentlig rognkaviar ala Bø.



Først tar jeg ei rogn og legg den på ei fjøl med matpapir under. Skyller den i kaldt vann først og tørker vannet av med litt torky-papir. Klipp opp begge sidene på rogna og skrap ut innmaten med ei spiseskje. Ha rognmassen opp i en bolle. Når du har gjort det er det bare å pakke resten inni samme matpapiret og kast det. Ta nytt papir hvis du har flere rogn og gjenta samme operasjonen.
Etterpå blander du 1ss salt og 1ts sukker pr rogn. Det rører du godt inn i rognmassen og det skal stå 1døgn. Legg plast over bollen og la stå i kjøleskap.

Etter et døgn er det tid for å røre ut litt røyksyre i litt nøytral olje. Denne gangen hadde jeg
som sagt 4 store rogn så jeg hadde litt ekstra salt og sukker i rognmassen, til 5 rogn av litt mindre
størrelse. Dette må du bare prøve deg frem med.... Delte denne massen i to så det skulle bli 2store rogn i hver bolle. Til det tok jeg en halv kopp olje og 1/2 ts røyksyre - bland godt sammen og rør godt inn i rognmassen. Her må du igjen smake deg frem...Fiks ferdig!
Del opp massen med ca.200gr i små plastposer og frys ned.
Så er det bare å ta opp og tine, klipp et lite hull i posen og du har nydelig hjemmelaget kaviar.

Dansk rugbrød ristes, ha på creme fraiche, hakka rødløk og kaviar - nam,nam..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar