søndag 6. oktober 2013

Ilcolibri i Montemagno


http://www.bbilcolibri.it


Dette er en svært spesiell restaurant her i vår lille landsby. Jeg skjønner ikke alt hva det dreier seg om mht det veganske og økologiske matperspektivet de har, men et fantastisk sted er det. Se linken over for mer info - for de som ønsker det.


Vi må alltid ha en kveld på Ilcolibri når vi er her og i går kveld hadde vi bestemt at det var Vegar sin 30-års dag for et par uker siden som var anledningen.

Vegar og Erik klar til middag på Ilcolibri
 Kl halv ni troppet vi opp 7 gjester - senere kom det 2 til. Så får vi hilse på vertskapet : søte Rita som er kokk, og kone til verten Dario. De tar oss med opp i en liten stue med 4 små bord. Vi har aldri vært mer enn 5-7gjester når vi har vært der.

Dario starter med å fortelle om menyen som er svært personlig laget av Rita og serveres i den rekke følge og tempo hun lager den ferdig. Den er altså helt nylaget av bare ferske og kortreiste råvarer. Noe ligner på ting vi kjenner fra før men sammensetning og komposisjoner er helt annerledes enn vi er vant med.



Vi fikk vi 5 retter som startet med en lekker liten apetittvekker; en slags couscos - som visstnok ikke er det, men det ser slik ut. Den var smaksatt med kraft, noe krydder og tomatbiter - veldig god.
Neste rett var en tykk, kremen suppe laget på grønnsaker - med mønster av roser i olje flytende på og noen svarte sesamfrø - utrolig dekorativt.



Så fikk vi en rødbeter-risotto, som etter min smak var for mye al-dente. Men en uvant og spennende sammensetning var det og tror jeg skal prøve meg på den hjemme. Nå skal det sies at risotto er en av mine favoritter og etter å ha øvd meg mye, er jeg ikke så værst å lage risotto selv heller :-)

Selve hovedrettene klarer jeg ikke å beskrive korrekt, men den bestod av ; kikerter,  en strudel med noe godt inni - (tror det var sopp), noe grønn salat og noe hvit salat.....  -men veldig
godt var det.

Og det fine med slik vegetarkost et jo at vi blir så behagelig mette - ikke stappmette, som vi ellers kan bli etter måltider med kjøtt, poteter, fete sauser mm....

Selvsagt fikk vi økologisk hvit- og rødvin til maten - ikke helt etter min smak den røde, men den hvite var god :-)

Til slutt - dolce : en vaniljekrem med noe marmelade og ekte sjokolade over. Og etter kaffe og grappa til herrene var det bare å få en håndskrevet fin "il conto" av Dario som lød på €120 for alt sammen.


Dolce





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar