torsdag 10. januar 2013

København igjen....


En av våre favorittbyer å besøke er København. Vi har stort sett tatt oss en tur dit nesten hvert år siden vi ble kjærester. Da var vi i Skagen og siden København og siden har vi reist tilbake - 
og tilbake....
Det er noe med den avslappede stemningen som tiltaler oss bedagelige folk.... 
* Lun leverpostei med bacon, sild og brød med ribbefett og en lille en på "Det lille apotek"
* Herskapelige 7-rettens lunsj på Noma - gudhjelpemeg for en opplevelse!
* Fleskesteg med rødbeter, poteter og surkål på en kjellerkro hvor som helst...
* Tivoli i skumringen - bare rusle, spise, drikke....

Det hender vi shopper også, mitt favoritt skomerke Gabor har egen butikk og jeg kan selvfølgelig ikke dy meg fra å kjøpe meg sko eller støveletter. En gang havnet vi i en koselig bakgate og fant en bitteliten negledesign-salong. Siden jeg kunne vente litt (det ble et glass til på nabocafeen), fikk jeg time til manikyr. Helt deilig ! - og etterpå fant vi ut at det var en av byens unge "coming star" som nylig hadde vunnet en konkurranse i negledesign. Et morsomt minne var det og hender og negler ble nye :-)

Siste gang vi var der på førjulstur i fjor, bodde vi på Axel Guldsmeden og der var det mulig å få deilig massasje. Fantastisk frokost hadde de der - og badekar på rommet! Det stod plassert litt nedenfor fotenden av senga, så mens gubben leste på senga så leste fruen i badet :-)

Neste gang kunne jeg tenke meg å bo på dette hotellet og denne gangen har vi bestemt oss for å sykle i byen. Her kan vi leie sykler og det ligger passe sentralt.


2 kommentarer:

  1. Ja, da var det noe felles der. Rene er jo halvt dansk og har sterk tilknytning der. Han har ei søster - ho bor i Århus.
    Vi har i alle år (snart 30!!!) vært utallige ganger i Danmark. Vi har hatt fantastiske sommerferier i Skagen. Syklet rundt og tok oss en grønn Tuborg når det passet.
    Vi har bodd i sommerhus sammen med storfamilien - mine tre søsken m/familie både på Jylland og på Sjælland mm.
    Jeg kjenner meg så hjemme i Danmark. Elsker bøkeskogene og engene med de røde valmuene.
    Fyn har vi ikke besøkt - og det er et mål når Rene blir frisk - for det bare skal han bli.
    Ha det fint i Danmark - nyt, nyt...

    SvarSlett
  2. Danmark er herlig - og Holland likeså :)

    SvarSlett