tirsdag 30. august 2016

En motvillig feminist Doris Lessing



Den gyldne notatbok av Doris Lessing er blitt kalt feminismens bibel. Selv mislikte Doris Lessing (født 1919) "at romanen ble redusert til å dreie seg om kjønnskrigen". "Etter hennes mening handler ikke romanen om kjønnsforskjeller i det hele tatt," skriver Line Baugstø i sitt innledende essay til Verdensbibliotekets utgave av Lessings hovedverk. Uansett handler romanen om svært mye mer:
Anna Wulf er forfatteren som ikke kan skrive romaner lenger, kommunisten som mister sine politiske illusjoner, kvinnen som forgjeves søker frihet og kjærlighet i en mannsdominert verden. Verden er i ferd med å gå i oppløsning. Hun begynner å skrive fire forskjellige notatbøker, én svart om forfatterskapet sitt, en rød om politikk, en gul med fortellinger basert på hennes egne kjærlighetsforhold, en blå der hun forsøker å skrive dagbok.
"En motvillig feminist", har Line Baugstø kalt Doris Lessing i sitt essay: "Det er mindre enn 50 år siden 'Den gylne notatbok' skapte furore med sine dristige skildringer av ‘frie kvinner’. At våre døtre lever i en verden hvor kvinner faktisk er verdt noe i seg selv, skyldes ikke minst noen modige foregangskvinner. Der står Doris Lessing i fremste rekke, enten hun vil eller ei."
Doris Lessing ble tildelt Nobelprisen i litteratur for 2007.
Jeg glemmer aldri "Den gyldne notatbok", som jeg leste første gang på 80-tallet. Selvfølgelig fikk jeg den gjennom Bokklubben, og takk for at den fantes!
Hvis det skal være en forfatter og en bok som jeg kan huske godt at jeg ble grepet av, så var det denne. Senere leste jeg flere bøker av Doris Lessing og hun står for meg som "feminismens mor" i rette forstand. 
Når jeg nå fant omtale av en biografi av Doris Lessing, så måtte jeg bestille den på bokhandelen. Jeg hentet den i dag og da måtte jeg slå opp om min gamle "feminist-bok" og fant det som står ovenfor. Jeg kjenner enda på følelsene jeg hadde over hvordan jeg koste meg med den boken. Det er en av få bøker jeg gjemte lenge på før den havnet på Fretex under en flyttesjau for noen år siden. 
Nå gleder jeg meg til å lese i boken og er spent på om den litt "rare" biografiformen tiltaler meg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar