torsdag 26. januar 2012

Spinat for første gang :-)



I dag var det fin spinat i butikken. Her om dagen leste jeg om spinat og spesielt merket meg en oppskrift hvor det var hakket spinat i kjøttkaker/karbonader. Januar er måneden for ny giv og kanskje noen nye grep og mine handler definitivt om mat - og sunn mat. Som tenkt - så gjort. Jeg kjøpte spinat, fant ut hvordan den renses og skylles og prøvde meg på å dampe en haug i panna. Det var da litt vann på bladene og så hadde jeg en liten klatt smør ilage. Den store haugen ble jo fort liten, spinat faller helt sammen og jeg måtte rense en haug til å ha i panna. Men siden jeg skulle ha det i kjøttdeig, så tenkte jeg at det da var nok.

Kjøttdeigen ble blandet med litt salt og pepper, 1 egg havnet oppi og 1 ss strøkavring. Jeg spedde ut deigen med et par dl ekstra lett melk. Hakka hvitløk og en dæsj med hissig chili på tube fulgte tett etter. Til slutt hadde jeg i en hakka løk og den finhakka spinaten. Som tilbehør ble det noen fine små mandelpotet og erterstuing. Jeg hadde glemt å kjøpe noe til saus, så i sunnhetens navn ble det middag uten saus i dag.

Men det gikk helt fint og kjøttkakene med spinat smakte fortreffelig. Så nå må jeg prøve meg på flere oppskrifter med spinat.....

FAKTA:
Spinat anses ofte å være rikt på jern, men jernet er ikke av hem-typen samtidig som spinat inneholder oksalsyrer som gjør det vanskeligere for kroppen å oppta jernet. For å få i seg så mye jern som mulig fra spinaten bør man samtidig spise noe som er ekstra rikt på vitamin C, ettersom c-vitaminer hjelper kroppen å oppta jern. Spinat inneholder mye vitamin A, vitamin B6, vitamin C, vitamin E og flere viktige antioksidanter, for eksempel karotenet lutein.






2 kommentarer:

  1. Spinat er digg! Kan også kjøpe frosen spinat i frysedisken og bare putte et par små kuber oppi tomatsausen, sammen med pastaen etc.
    Godt og masse jern :)

    Klem,
    Signe

    SvarSlett
  2. Her kommer en oppskrift til deg:)KYLLINGSALAT: Fersk spinat,rødløk,avocado,cherrytomater,fetaost i olje(oljen skal helles over salaten).Grønn og sort oliven uten stein.Paprika.Kyllingfilet i biter marinert i tandoorikrydder.Stekte baconbiter.
    Dette legges lagvis for å få fram den gode smaken i salaten.
    Serveres med feks. rundstykker eller brød...:))veldig godt:))

    SvarSlett