fredag 9. september 2011

Tomatsuppe-saus som gjør susen!



For å gjøre det enkelt kan du velge et utgangspunkt - ta 2 av alt! Og så prøver du deg frem og finner ut hva du liker best; dette er min anbefaling:

2 bokser knuste tomater (jeg kjøper super sort på Mat av Vahl!)
2 løk -eller flere chalottlauk, er du glad i løk så ta masse...
2 hvitløkfedd - eller flere om du vil
2 røde chili - eller bare 1 hvis du er redd!
2 gulrøtter - kuttet i små biter
2 selleristenger - i små biter
Litt olje til fresing av grønnsakenen før koking
1 buljongterning og vann etter ønske (bruk alt du koker grønnsakene i)
Smal til med salt og pepper men det er kanskje ikke nødvendig lengre....

Jeg kutter opp løk og grønnsaker og freser det i ltt olje før jeg har vann på å koker det mørt inkl. buljongterningen.
Så har jeg tomatboksene med innhold i blenderen og finmoser det. Så gjentar jeg det samme emd de kokte grønnsakene og blander det med tomatmosen til slutt. Varm opp og smak!

Jeg kan love deg at det smaker noe helt annet enn posesuppe! Jeg beholder den ganske tykk for da kan jeg velge om jeg vil bruke det til saus på pizza, grønnsaker eller til hva som helst - gjerne kald på lavkarbolunsjen! Så sper du heller med litt vann om du ønsker å ha suppe og evt har i mer buljong hvis det er nødvendig - bare smak deg frem - du kan ikke ødelegge den, det smaler godt uansett!

Ha oppi kokt egg, kylling eller hva du måtte ønske og du har et supert måltid både til hverdag og fest.

Vi er så heldige at vi er invitert til middag i Sørliveien på søndag, så jeg skal spørre om jeg skal ta med litt ferdig base så er kanskje forretten i boks?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar