onsdag 30. mars 2011

Heimlaga knekkebrød - nam, nam...


Det hotteste på matfronten på jobb og dermed heime for tiden er heimlaga knekkebrød. Det verserer uttallige forskjellige oppskrifter, den ene mer oppfinnsom og full av frø mer enn den andre. Etter å ha prøvd noen har jeg funnet min favoritt:

3,5 dl sammalt hvete rug (grov)
3,5 dl havregryn, små/lettkokte
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner/-frø
1 dl linfrø
1 dl kli ( jeg bruker havrekli, men det det er det samme hva slags sort)
1 dl hakkede valnøtter
1 ts salt
7 dl vann
1 ts honning - røres ut i vannet
Alt blandes sammen og smøres utover bakepapir på stekeplate. Du kan velge tykkelse selv - jeg har de litt tykkere og får dermed 2 plater. Stekes ved 180grader - gjerne varmluft. Etter 10 min tar du ut brettet og skjærer de i ruter med en pizzarulle. Stek så videre i ca.30 min eller til de blir så mørke/sprø som du ønsker. Dette er så enkelt at det kan alle få til - det er bare å prøve. De er utrolig gode å ha med til matpakke på jobb og spesielt for oss damer som nå er begynt å tenke på sommerformen(-ene).
Lykke tl!

1 kommentar: